Калібрування і профілювання монітора, принтера. У Києві.
Досвід - більше 13 років. (067)1287851, Руслан.
Facebook. Livejournal.

Система керування кольором, терміни, визначення

ЗМІСТ

1. Система керування кольором, терміни та визначення.
2. Місцезнаходження профілів.
3. RGB чи CMYK?
4. ICC-профіль принтера.
5. ICC-профіль монітора.
6. ICC Labs, iccMAX.
7. LUT (Lookup Table).
8. Profile connection space (PCS).
9. Залежні від пристрою профілі.
10. Незалежні від пристрою профілі.
11. sRGB.
12. Adobe RGB (1998).
13. ITU-R Recommendation BT.709 (Rec.709).
14. ITU-R Recommendation BT.2020 (Rec.2020).
15. DCI.
16. Color gamut.
17. Gamut mapping.
18. Color Management Module (CMM).
19. Rendering Intent.
20. CIE.
21. CIE-освітлювачі.
22. Корельована колірна температура (correlated color temperature).
23. Колориметр.
24. Спектрофотометр.
25. Color Rendering Index (CRI).
26. CQS (Color Quality Scale).
27. Стандартизовані кути огляду.
28. DeltaE.
29. 3D LUT.
30. European Color Initiative (ECI).
31. Fogra Forschungsgesellschaft Druck e.V.
32. Gamma (гамма).
33. International Color Consortium (ICC).
34. ISO (The International Organization for Standardization).
35. Метамеризм.
36. Optical Brightening Agent.
37. Tone stability.
38. UGRA (Swiss Center of Competence for Media and Printing Technology).

1. Система керування кольором, терміни та визначення

CMS (Color Management Systems) - cистема керування кольором, розроблена на основі стандартів ICC.

Задача системи керування кольором - отримання передбачуваних кольорів, не залежно від апаратної платформи або пристроїв, що використовувалися для захоплення зображення, перегляду або друкування.

Основні складові CMS: ICC-профілі, простір зв'язку між колірними профілями (PCS), Color Management Module (CMM), Gamut mapping.

Спрощена схема роботи CMS:

Калибровка монитора. Cистема управления цветом

Коротко про суть CMS

Кожен пристрій має власний колірний простір, відповідно для кожного пристрою можна створити залежний від пристрою ICC(ICM)-профіль, який саме для цього пристрою описує правила перерахунку в колірний простір зв'язку (PCS) між колірними профілями.

Кожен графічний файл (зображення) створюється у певному робочому колірному просторі, і при збереженні до графічного файлу прикріплюється відповідний незалежний від пристрою ICC(ICM)-профіль.

Якщо є графічний файл з ICC(ICM)-профілем, а для пристрою (наприклад, монітора) є ICC(ICM)-профіль, тоді CMS може зробити відповідні перерахунки з колірного простору графічного файлу в колірний простір монітора (максимально коректно, наскільки це можливо для кожного випадку). Докладніше дивіться нижче.

Як працює CMS у програмах з підтримкою CMS?

Розглянемо спрощену схему, як працює система керування кольором на прикладі такої програми, як Photoshop.

Кожне зображення, яке ми відкриваємо (створюємо) у Photoshop, обов'язково відкривається (створюється) з певним Working Spaces (робочим колірним профілем), наприклад, з робочим колірним профілем sRGB.

Але від моменту, коли ми натиснули кнопку "відкрити файл" і до моменту, коли файл відкрився у вікні Photoshop, система керування кольором у Photoshop виконує певну роботу.

Робота, яку виконує CMS

1) Зображення конвертується з робочого колірного профілю, наприклад sRGB, в колірний простір зв'язку між колірними профілями Profile connection space (PCS), для прикладу візьмемо CIE 1976 L*a*b* (Lab).

2) Значення Lab конвертуються в значення RGB по icm (icc)-профілю монітора.

3) Отримані значення передаються в драйвер відеокарти.

4) В драйвері відеокарти дані трансформуються згідно компенсаційних кривих (компенсаційні криві окремим тегом прописані в профілі монітора і завантажені в LUT відеокарти).

5) І на екрані ми нарешті бачимо результат роботи системи керування кольором у Photoshop для даного відкритого зображення.

Зауваження. Вся ця робота виконується лише для того, щоб ми побачили правильні кольори на екрані монітора, а файл як був відкритий в sRGB, так і після закриття залишиться без змін в тому ж форматі sRGB.

Зауваження. При конвертаціях використовується Color Management Module (CMM). А оскільки в кожній програмі з підтримкою системи керування кольором (CMS) використовуються свої ноу-хау і свій Color Management Module (CMM), тому в різних програмах зображення можуть виглядати зовсім трошки по-різному навіть на відкаліброваному моніторі.

Зауваження. В програмах без підтримки системи керування кольором зображення можуть виглядати суттєво інакше, аніж в Photoshop чи інших програмах з підтримкою системи керування кольором (CMS).

2. Місцезнаходження профілів

Windows\System32\spool\drivers\color - для Windows.
Library/ColorSync/Profiles - для Mac OS X.

3. RGB чи CMYK?

Струменеві принтери (струйные принтеры) від Epson, Canon, HP можуть друкувати в 4 кольори або в 6 кольорів, або в 8 кольорів, чи навіть більше, але насправді інформація, яка подається на вхід струменевого принтера, не CMYK і не RGB. На вхід принтера подаються трійки чисел. Але в програмному забезпеченні для профілювання принтера ці трійки чисел чомусь назвали RGB (чому так сталось - це вже питання до виробників програмного забезпечення). Відповідно і принтери назвали: RGB Printer.

Ну і нехай. Для зручності будемо оперувати термінологією виробників програмного забезпечення для профілювання принтерів.

Отже, незалежно від того, у скільки кольорів здатен друкувати принтер (4, 6, 8 чи навіть більше), але більшість струменевих принтерів від Epson, Canon мають RGB-драйвери, можуть працювати як RGB-пристрої та для таких RGB-пристроїв створюється RGB-output профіль принтера.

4. ICC-профіль принтера

ICC-профіль принтера - це файл з математичним описом кольоровідтворюючих можливостей даного принтера (кольоровідтворюючої системи "принтер-чорнило-папір-режим друку"),
що дозволяє програмам, що підтримують CMS, максимально коректно відображати кольори при друкуванні фотографій на цьому принтері.

Формат ICC-профілів стандартизовано International Color Consortium.

5. ICC-профіль монітора

ICC-профіль монітора - це файл з математичним описом кольоровідтворюючих можливостей даного монітора, що дозволяє програмам, що підтримують ICC-профіль монітора, максимально коректно відображати кольори на цьому моніторі. Окрім того профіль монітора як правило містить певну інформацію, що буде завантажуватись в LUT-відеокарти.

6. ICC Labs, iccMAX

ICC Labs
Вже ведуться розробки CMS нового покоління, робоча назва "ICC Labs". Робоча назва нової версії профілів "V5".
ICC Labs не пропонується як повна заміна існуючій зараз ICC.1, але в якості доповнення або альтернативи, на той випадок, коли вимоги не можуть бути повністю задоволені за рахунок ICC.1.

Отже, в деяких галузях як і раніше будуть використовуватись профілі V4, чи навіть V2, за умови, що це буде відповідати існуючим потребам управління кольором.

v5 CMM декларується як така, що зможе коректно обробляти профілі V4, V2.
Проте, профілі v5 не будуть підтримуватись в поточній v4 CMM.
Докладніше на сторінці: ICC Labs.

iccMAX
International Color Consortium вже певний час веде розробку системи управління кольором (CMS) нового покоління. Раніше було представлено специфікацію з робочою назвою ICC Labs.

Як стало відомо, на конференції ICC Developers Conference буде опубліковано нову специфікацію, що отримає назву iccMAX. Нова специфікація спочатку буде випущена лише для публічного тестування.
І тільки потім буде затверджена у якості нового стандарту. А далі, як пропонується, iccMAX може стати частиною ISO 15076.

Докладніше на сторінці: iccMAX.

7. LUT (Lookup Table)

LUT (Lookup Table) - таблиця вхідних-вихідних RGB-значень. Спеціальна область пам'яті відеокарти, що містить таблицю вхідних-вихідних RGB-значень (компенсаційні криві), для поканальної корекції сигналу, що подається на монітор.

Калибровка монитора. CalibrationTester
Ліворуч на малюнку зображено графік компенсаційних кривих в LUT відеокарти ноутбука.
Праворуч - таблиця вхідних-вихідних RGB-значень.
Зауваження. Для кожного монітора буде свій особливий графік.

8. Profile connection space (PCS)

Profile connection space (PCS) - колірний простір, незалежний від пристрою.
Колірний простір зв'язку між колірними профілями, застосовується для з'єднання профілів пристрою-джерела з профілем пристрою-призначення. Найпоширеніші колірні простори зв'язку між колірними профілями,
що розроблені Міжнародним консорціумом по кольору: CIEXYZ, CIELAB.
У 1931 році створено CIE 1931 RGB та CIE 1931 XYZ.
У 1976 році з колірного простору CIEXYZ було математично виведено колірний простір CIELAB, інша назва - CIE 1976 L*a*b*.

9. Залежні від пристрою профілі

Профілі, що створені при профілюванні монітора та принтера - залежні від пристроїв профілі. Кожен з цих профілів працює виключно з тим пристроєм, для якого такий профіль було створено під час профілювання.

10. Незалежні від пристрою профілі

Профілі PCS, наприклад: CIEXYZ, CIELAB, та профілі колірних просторів sRGB, AdobeRGB є незалежними від пристроїв.

Калибровка монитора. Цветовой охват

Приклади фігур колірного обхвату профілів в колірній координатній системі
CIE xy:
оливковий трикутник - ProPhoto RGB,
білий трикутник - BT.2020 (Rec.2020),
сірий трикутник - AdobeRGB,
синій трикутник - DCI-P3,
чорний трикутник — sRGB (Rec.709).

11. sRGB

У 1996 році компаніями Hewlett Packard і Microsoft було запропоновано додати підтримку стандартного колірного простору sRGB в рамках операційної системи Microsoft, для продуктів HP, для всіх зацікавлених вендорів, для моніторів, принтерів, інтернету.
Гамма sRGB. Яскравість 80cd/m2.

Хроматичні координати первинних кольорів sRGB
Chromaticity Red Green Blue White point
x 0.6400 0.3000 0.1500 0.3127
y 0.3300 0.6000 0.0600 0.3290

Здавалося б, профіль sRGB один єдиний. Але насправді sRGB-профілів багато, sRGB-профілі можуть дещо відрізнятись по таким параметрам:
1) версія профілю - v2, v4;
2) колірна температура білої точки - D65, D50;
3) координати колорантів (первинних кольорів);
4) гамма - sRGB, 2,2 тощо;
5) точка чорного - вказано "0", вказано не нульове значення, не вказано.

Отже, програми для редагування зображень, raw-конвертори, вьювери-фотографій можуть використовувати свої версії профілю sRGB.
Тому, щоб не виникали непорозуміння, при збереженні фотографії бажано приєднувати до фотографії ваш варіант sRGB-профілю. Окрім того, бажано використовувати CMS.

Схожа ситуація і з профілем Adobe RGB (1998), формально профіль Adobe RGB (1998) один єдиний, насправді ж виробники можуть використовувати свої версії.

12. Adobe RGB (1998)

Adobe RGB (1998) розроблений компанією Adobe.
Гамма 2,2. Яскравість 160cd/m2.

Хроматичні координати первинних кольорів Adobe RGB (1998)
Chromaticity Red Green Blue White point
x 0.6400 0.2100 0.1500 0.3127
y 0.3300 0.7100 0.0600 0.3290

13. ITU-R Recommendation BT.709

ITU-R Recommendation BT.709 (або інша назва Rec.709) - стандартизує формат телебачення високої чіткості (HDTV, 16:9 aspect ratio).
Гамма BT.1886 (в межах 2,2-2,4, але, в залежності від задач, може бути обране й якесь інше значення).

Хроматичні координати первинних кольорів Rec.709
Chromaticity Red Green Blue White point
x 0.6400 0.3000 0.1500 0.3127
y 0.3300 0.6000 0.0600 0.3290

14. ITU-R Recommendation BT.2020 (Rec.2020)

ITU-R Recommendation BT.2020 (Rec.2020) - стандартизує формат телебачення надвисокої чіткості.
BT.2020 (Rec.2020) був офіційно затверджений у якості стандарту Міжнародним союзом електрозв'язку (ITU) 23 серпня 2012 року.

Деякі характеристики BT.2020 (Rec.2020):
- 3840 х 2160 для 4K UHDTV або 7680 х 4320 для 8K UHDTV;
- глибина кольору 10, 12біт;
- колірний простір BT.2020 (Rec.2020);
- гамма BT.1886;
- дискретизація 4:2:0 (розповсюдження), 4:2:2 або 4:4:4 (виробництво).

Хроматичні координати первинних кольорів BT.2020 (Rec.2020)
Chromaticity Red Green Blue White point
x 0.708 0.170 0.131 0.3127
y 0.292 0.797 0.046 0.3290

15. DCI

DCI - стандарт для цифрового кіно.
Деякі характеристики DCI:
- 2048 х 1080 (2К) 24 frame/s або 48 frame/s;
або 4096 х 2160 (4K) 24 frame/s;
- глибина кольору 12біт через dual HD-SDI;
- колірний простір DCI-P3.

DCI-P3 є часткою SMPTE RP 431-2 стандарту для “Digital Cinema Quality – Reference Projector and Environment”.
Вперше був запропонований SMPTE (Society of Motion Picture & Television Engineers) у 2007році.

Колірний простір DCI-P3 був прийнятий у якості стандартного для організації Digital Cinema Initiatives, LLC.
Починаючи з березня 2002року до організації входить сім найбільших кіностудій:
20th Century Fox, Metro-Goldwyn-Mayer, Paramount Pictures, Sony Pictures Entertainment, Universal Studios, The Walt Disney Company, Warner Bros.

Хроматичні координати первинних кольорів DCI-P3
Chromaticity Red Green Blue White point
x 0.680 0.265 0.150 0.314
y 0.320 0.690 0.060 0.351

White point, згідно специфікації, 0,314; 0,351, але виробники можуть вільно використовувати й інші значення White point, головне, щоб усі кольори лишались в межах гамута DCI.
Яскравість 48cd/m2. Гамма 2,6.

16. Color gamut

Профіль містить інформацію про колірний обхват (Color gamut):
колірні координати усіх кольорів (діапазон кольорів), що здатен відтворити пристрій.
В колірній координатній системі колірний гамут монітора, чи, наприклад, принтера, виглядає як певна фігура.

Калибровка монитора. Цветовой охват

Для прикладу наведено колірні обхвати профілів різних пристроїв
в колірній координатній системі CIELAB.
Ліворуч - для профілю дисплея Apple MacBook Pro 15" Retina.
Посередині - для профілю паперу Epson Glossy (друк на плотері Epson 9900).
Праворуч - порівняння колірних обхватів вищезгаданих профілів.


Якщо ви бажаєте побачити приклади фігур колірного обхвату багатьох інших колірних просторів (в колірній координатній системі CIELAB),
тоді можу порадити чудовий сайт Брюса Ліндблума: Bruce Lindbloom
На сайті натисніть кнопку "Info", далі - "Information About RGB Working Spaces", далі шукайте пункт "Gamut Projections".

17. Gamut mapping

Серцем системи керування кольоровідтворення є Gamut mapping.
Gamut mapping - трансформація, що має місце, коли здійснюється перетворення з одного робочого простору в інший, або перетворення з профілю одного пристрою в профіль іншого пристрою.
Всі ці трансформації виконуються модулем Color Management Module.

18. Color Management Module (CMM)

Color Management Module (CMM) - модуль керування кольором
відповідає за роботу з ICC (ICM) профілями та за колориметричні розрахунки. Рекомендований модуль керування кольором для Photoshop - Adobe Color Engine (ACE). Приклади інших CMM:
ICM 2.0 для Windows, Apple CMM, Kodak CMM, Heidelberg CMM.

19. Rendering Intent

International Color Consortium визначив чотири алгоритми gamut mapping, чотири Rendering Intent:

1) Perceptual (Відчуттєве) – щоб привести кольори пристрою з більшим гамутом до кольорів пристрою з меншим гамутом, майже до всіх кольорів пристрою з більшим гамутом застосовується стискання.
При цьому зберігається баланс сірого. Мало сатуровані кольори стискаються дуже мало. Більш сатуровані кольори стискаються більше.
Можлива і зворотня ситуація, коли, щоб привести кольори пристрою
з меншим гамутом до кольорів пристрою з більшим гамутом, майже до всіх кольорів пристрою з меншим гамутом застосовується розширення. Perceptual є оборотним.
Отже, при Perceptual зберігається баланс сірого, але колориметрична точність не забезпечується, тому що всі кольори зсуваються.
Perceptual можна рекомендувати для фотографій.

2) Relative colorimetric (Відносне колориметричне) – точно відтворює кольори у межах гамута і стискає кольори поза гамутом до найближчих
у гамуті за колірним тоном (hue).
Застосування Relative colorimetric (RC) має певну особливість:
два абсолютно різні кольори для пристрою з більшим гамутом можуть стиснутись в один колір для пристрою з меншим гамутом.
RC переміщує whitepoint.
При друкуванні біла точка оригінального зображення буде переміщена відповідно до білої точки паперу.
RC можна рекомендувати для логотипів. Також RC можна рекомендувати для зображень, де переважають мало сатуровані кольори, наприклад пастельні відтінки або для зображень, які не містять важливі надто сатуровані кольори.

3) Saturation (За насиченістю) – трансформує насичені кольори (chroma) джерела у насичені кольори пристрою призначення, нехтуючи відмінностями по колірному тону (hue) та яскравості (lightness).
Можна рекомендувати для графіків та діаграм.
Saturation не представляє інтересу для фотографів (хоча якісь виключення з правила й можливі).

4) Absolute colorimetric (Абсолютне колориметричне) – варіант Relative colorimetric, відмінність в тому, що Absolute colorimetric не переміщує whitepoint.
При друкуванні кольоропроби біла точка оригінального зображення збережеться і не буде переміщена відповідно до білої точки паперу.
Отже візуально whitepoint буде збережено.
Absolute colorimetric не представляє інтересу для фотографів, в основному використовується для кольоропроб у типографіях.

Rendering intent - спосіб масштабування (компресії) колірних значень при переході від одного гамута до іншого.

20. CIE

CIE - Міжнародна комісія з освітлення (абревіатура CIE - скорочення від французької назви Commission internationale de l'eclairage). CIE створена 1913року, наступниця Commission Internationale de Photometrie, базується у Відні, Австрія.

21. CIE-освітлювачі

Різні джерела світла мають різні спектральні характеристики. Для системи керування кольоровідтворення реальні джерела світла замінили ідеалізованими стандартними CIE-освітлювачами:

CIE illuminant D50 D55
Ліворуч - D50, денне світло з корельованою колірною температурою 5003К, CRI 100;
Праворуч - D55, денне світло з корельованою колірною температурою 5503К, CRI 100;

CIE illuminant D65 D75
Ліворуч - D65, денне світло з корельованою колірною температурою 6504К, CRI 100;
Праворуч - D75, денне світло з корельованою колірною температурою 7504К, CRI 100;

CIE illuminant A B
Ліворуч - A, планківський випромінювач, корельована колірна температура 2856К, CRI 100 (звичайні вольфрамові лампи розжарювання);
Праворуч - B, симулятор денного світла, створений на базі CIE-освітлювача A та рідкого фільтру, корельована колірна температура 4874K, CRI 99;

CIE illuminant C F2
Ліворуч - C, симулятор денного світла, створений на базі CIE-освітлювача A та рідкого фільтру, корельована колірна температура 6774K, CRI 98;
Праворуч - F2, флуоресцентні лампи, корельована колірна температура 4230K, CRI 64 ("standard" fluorescent lamps consisting of two semi-broadband emissions);

CIE illuminant F5 F7
Ліворуч - F5, флуоресцентні лампи, корельована колірна температура 6350K, CRI 72 ("standard" fluorescent lamps consisting of two semi-broadband emissions);
Праворуч - F7, флуоресцентні лампи, корельована колірна температура 6500K, CRI 90 ("broadband" fluorescent lamps, широкосмугове флуоресцентне світло);

CIE illuminant F8 F10
Ліворуч - F8, флуоресцентні лампи, корельована колірна температура 5000K, CRI 95 ("broadband" fluorescent lamps, широкосмугове флуоресцентне світло);
Праворуч - F10, флуоресцентні лампи, корельована колірна температура 5000K, CRI 81 ("narrowband" fluorescent lamps, narrow triband illuminants consisting of three "narrowband" emissions, вузькосмугове флуоресцентне світло);

CIE illuminant F11 F12
Ліворуч - F11, флуоресцентні лампи, корельована колірна температура 4000K, CRI 81 ("narrowband" fluorescent lamps, narrow triband illuminants consisting of three narrowband emissions, вузькосмугове флуоресцентне світло);
Праворуч - F12, флуоресцентні лампи, корельована колірна температура 3000K, CRI 81 ("narrowband" fluorescent lamps, narrow triband illuminants consisting of three narrowband emissions, вузькосмугове флуоресцентне світло).

22. Корельована колірна температура

Корельована колірна температура (correlated color temperature)
- така температура планківського чорного тіла, при якій його світло візуально найбільше відповідає світлу нашого освітлювача.
Вимірюється у градусах Кельвіна.

23. Колориметр

Колориметр (tristimulus colorimeter) містить світлофільтри та фотодіоди. Один фотодіод - для замірів частоти оновлення екрану. І три фотодіода, кожен з яких знаходиться за кольоровим світлофільтром, - для замірів колориметричних параметрів, звідси й інша назва пристрою - тристимульний колориметр.
Отже, світло проходить через кольорові світлофільтри та захоплюється фотодіодами, замірюється, результат замірів множиться на 3х3 XYZ matrix (Colorimeter Correction Matrix) для переходу до тристимульних значень
CIE XYZ.

Основна перевага колориметра - його простота і не дуже висока ціна. Зауваження, світлофільтри, що використовуються в колориметрах, можуть мати не ідеальні характеристики (функції, що описують можливості світлофільтрів, можуть відрізнятися від CIE standard observer color matching functions), але в сучасних топових колориметрах, наприклад, i1 Display PRO, успішно застосовуються спеціальні файли спектральної компенсації Electronic Display Reference ( EDR ).
Завдяки цьому, а можливо і іншим інноваціям, вдалось досягти помітно більшої точності.

24. Спектрофотометр

Спектрофотометр (spectrophotometer) використовується для визначення кольору шляхом заміру спектральних даних.

Для розкладання світла на спектр спектрофотометр містить голографічну дифракційну решітку (holographic diffraction grating), а для заміру спектру - масив фотодіодів (до 128 фотодіодів). Крок спектральних замірів 10 нанометрів (3.5nm physical sampling interval and 10nm optical resolution).
Спектрофотометр вимірює рівень енергії кожної довжини хвилі для видимого діапазону.

Отже, на виході з спектрофотометра отримаємо спектральні дані (Spectral Power Distribution curve).
Cпектральні дані передаються програмному забезпеченню спектрофотометра. Програмне забезпечення зіставляє Spectral Power Distribution curve та CIE standard observer color matching functions (кольорові можливості людського зору описують теоретичні криві, що називаються CIE standard observer color matching functions), і обчислює тристимульні значення CIE XYZ.

Перед початком роботи спектрофотометр калібрується по спеціальній "референсній" керамічній пластинці.

Спектрофотометр чи спектрорадіометр, який термін правильний?
Загалом, якщо притримуватись загальноприйнятої термінології,
тоді спектрофотометр - це пристрій, який вимірює світло, яке відбивається від задрукованої поверхні (наприклад, від паперу),
а спектрорадіометр (spectroradiometer) - це пристрій, який вимірює світло, що випромінюється якимось джерелом (наприклад, лампа освітлення або CRT-монітор, або LCD-монітор).

Але оскільки на цьому сайті розглядаються лише універсальні вимірювальні пристрої X-Rite, що використовуються і для замірів світла, яке відбивається від задрукованої поверхні, і для замірів світла, яке випромінює лампа чи монітор, тому для зручності будемо використовувати лише узагальнюючий термін, який для таких пристроїв визначив сам виробник X-Rite - спектрофотометр.

25. Color Rendering Index (CRI)

Color Rendering Index (CRI) - індекс кольоропередачі, коефіцієнт кольоропередачі.
Визначається як міра ступеня відхилення кольору об'єкта, освітленого даним джерелом світла, від його кольору, при освітленні еталонним джерелом світла такої ж колірної температури.

26. CQS (Color Quality Scale)

При вимірюваннях за методикою NIST, замість індексу Ra використовується індекс Qa.
Індекс Qa визначається на основі 15 більш насичених еталонних кольорів (VS1-VS15), які більш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром.
CQS визначається як корінь з суми квадратів колірних зсувів для кожного з 15 еталонних кольорів, відповідно, сильний колірний зсув навіть для одного зразка істотно зменшить загальний індекс кольоропередачі.

NIST рекомендує використовувати дві модифікації індексу Qa:
Qf (Color Fidelity Scale) - штрафує за будь-які відхилення кольору (у тому числі і збільшення насиченості) знижуючи індекс, може рекомендуватись для вибору освітлення: фарб, зразків барвників, тканин, студій художників,
QP (Color Preference Scale) - штрафує за зміну тону та зменшення насиченості зменшуючи індекс, але заохочує збільшення насиченості збільшуючи індекс, може рекомендуватись для вибору освітлення вітрин магазинів.

27. Стандартизовані кути огляду

CIE 1931 2°;
CIE 1964 10°;
Stiles and Birch 1955 2°;
Judd and Voss 1978 2°;
Shaw and Fairchild 1997 2°.

28. DeltaE

DeltaE - одиниця виміру відмінності між двома кольорами, відстань між двома кольорами, що розрахована у тривимірному робочому просторі CIELAB.
Є кілька формул deltaE. Стандартна - deltaE (CIE1976). Інші формули: deltaE (CIE1994), deltaE (CIE2000), deltaE CMC (1:1), deltaE CMC (2:1).

29. 3D LUT

Для традиційного 1D LUT фактично використовується три окремі LUT: один для Red, один для Green, та один для Blue. 1D LUT може контролювати лише gamma, RGB balance (grey scale) та white point. Але не може контролювати колірний обхват монітора чи якісь нелінійні атрибути монітора (наприклад saturation).

В 3D LUT використовується єдина тривимірна внутрішня таблиця корекції кольорів. 3D LUT дозволяє контролювати gamma, RGB balance (grey scale) та white point, але окрім цього здатен контролювати нелінійні атрибути монітора (наприклад saturation) та здійснює емуляцію цільового колірного простору.

Калибровка монитора. 3D LUT

30. European Color Initiative (ECI)

European Color Initiative (ECI) - Європейська комісія по кольору.
ECI була заснована у 1996 році у місті Гамбург (Німеччина) з ініціативи видавництв Bauer, Burda, Gruner + Jahr і Springer.

31. Fogra Forschungsgesellschaft Druck e.V.

Fogra Forschungsgesellschaft Druck e.V. - Асоціація досліджень друкарських технологій. Має власний дослідний інститут. Знаходиться у місті Мюнхен (Німеччина).

32. Gamma (гамма)

Gamma (гамма) - параметр контролює швидкість, з якою яскравість тіней наростає від чорного до білого. Визначає яким буде зображення: темнішим чи навпаки, світлішим. Впливає на уявну контрастність зображення.

33. International Color Consortium (ICC)

International Color Consortium (ICC) - міжнародний консорціум по кольору.
Розробив опис стандарту для колірних профілів.
Засновники: Adobe, Agfa, Apple, Kodak, FOGRA, Microsoft, Silicon Graphics, Sun Microsystems, Taligent. Згодом консорціум розширився і зараз налічує понад 60 учасників.

34. ISO (The International Organization for Standardization)

ISO (The International Organization for Standardization) - міжнародна організація по стандартизації.

35. Метамеризм

Метамеризм - явище, коли два різних по спектру колірних зразка (два метамерні кольори) сприймаються однаково (як один колір) при даному освітлювачі.
При іншому освітлювачі ці ж два метамерні кольори виглядатимуть як різні кольори.

Індекс метамеризму - чисельна оцінка колірної відмінності між двома різними по спектру колірними зразками (двома метамерними кольорами), при зміні освітлювача.

36. Optical Brightening Agent

Optical Brightening Agent, OBA - оптичний відбілювач - добавки, що додаються у папір для підвищення візуальної білизни паперу.
OBA поглинає ультрафіолетову (УФ) складову світла, що падає на папір, і повертає світлову енергію вже у фіолетово-синій частині спектру. Людське око це невеличке "підсинення" сприймає як справжній білий.

37. Tone stability

Стабільність колірного тону (tone stability) - явище, коли один і той же колірний зразок при різних умовах освітлення має різний колір (з урахуванням адаптації).

38. UGRA (Swiss Center of Competence for Media and Printing Technology)

UGRA (Swiss Center of Competence for Media and Printing Technology) - швейцарська організація, вже понад 50 років проводить дослідження та розробляє стандарти для поліграфічної промисловості.



Теги:
Система керування кольором, терміни, визначення.